عید قربان بر تمامی مسلمین جهان مبارک باد
پسران بد ...

عید قُربانیاگوسپندکُشان(بهعربی: عید الأضحی)روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامیترین عیدهای مسلمانان است که به یادابراهیمو فرزندشاسماعیل توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

جشن

 

 

عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشنگرفته می‌شود و در طی آن مردم با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجامعبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور می‌پردازند.

مراسم عید

برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائرانکعبهدر مراسمحجواجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز،گوسفند،گاویاشتریرا قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان ومستمندان تقسیم می‌کنند.

 

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندنمناسک حج، حیوانی راذبحمی‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حالاحرام،حرام شده‏ بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلالمی‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است،توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، درنتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتماماحرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

 

همچنین در روایت‌های مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.

ریشه عید قربان

 

 

عید قربان ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد. انسان‌های اولیه برایبه دست اوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسان‌ها می‌زدند. این سنت در اسلام نیز پذیرفته شده‌است.

اسلام

 

 

در روایات مختلف دین اسلام آمده‌است که ابراهیم در سن بالا دارای فرزندیشد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتهابعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین باردر خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تااسماعیل را قربانی کند.

 

 

او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، بهمحل مورد نظر می‌روند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحانمی‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد.

این ایثار و عشقپیامبربه انجام فرمان خدا، فریضه‌ای برای حجاج می‌گردد تا در این روز قربانیکنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم سازند. دراین روزهمچنینمستحباست کهنمازعید قربان برپا گردد. نماز عید قربان باید در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دورکعت است

 

 

کرپن‌ها، همان روحانیان دین «مهر» بوده‌اند و به دلیل قربانی کردن «گاو» از سوی ایشان، واژهٔ «قربانی» نیز از همینان برگرفته شده البته برخیمعتقدند بدلیل اینکه این عمل برای رضای خدا و نزدیکی به خدا "قربتا الیالله" انجام می شود این عید را عید قربان می نامند.

عید قربان در کشورهای اسلامی

در ایران

در ایران نماز عید قربان در مساجد جامعاقامه می‌شود.

در افغانستان

 

 

عید قربان در سراسر افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است و دولت برایبزرگداشت این روز، همزمان با روز عرفه چهار روز را تعطیل عمومی‌اعلام و طیاین مدت تمام اداره‌های دولتی تعطیل است.

در سراسر افغانستان اغلب افغان‌ها برای روز عید قربان لباس نو و گوسفندقربانی تهیه می‌کنند آنان در روز قربان بهترین و زیباترین لباس‌ها را بر تنکرده، منازل خود را تزیین و بهترین شیرینی و میوه فصل را تهیه و در انتظارمهمان هستند پس از نماز عید قربان کودکان و افراد کوچک خانواده به دیداربزرگان و یا کسانی که قبل از عید عزیزان خود را از دست داده‌اند، بروند. بزرگ خانواده در این روز به تمامی کودکان عیدی می‌دهد و جوانانی که قبل ازعید ازدواج کرده‌اند، برای همسر خود لباس و یا هدیه مناسب تهیه و در صورتتوانمندی در منزل همسرش گوسفند قربانی می‌کنند. در روز عید قربان در مناطقشهری و روستایی افغانستان گذشته از دید و بازدیدهای معمول انواع بازی محلیمانند بزکشی، توپ بازی، باد بادک بازی و غیره معمول می‌باشد.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

مسعود
ساعت8:52---3 آبان 1391
سلام دوست من از وبلاگت دیدن کردم وبلاگ خوبی داری مخصوصا مطالبش عالی بود تو هم از وبلاگم دیدن کن ونظر هم بدی اگه خواستی میتونی از مطالبم استفاده کنی یعنی میتونی از مطالبم برای وبلاگت کپی کنی من در روز پیش از 3 مطالب در وبلاگم میگذارم اما به شرطی که لینکم کنی تا منم لینکت کنم
مدیر وبلاگ:مسعود


masoud200.loxblog.com

موضوع وبلاگم:اخبار بازیها


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ

ما در انتظار رؤیت خورشیدیم... با سلام به وبلاگ « پسران بد ... » خوش آمدین لطفا با نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه هر چه بهتر شدن مطالب یاری فرمایید.
آخرین مطالب
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 282
بازدید کل : 125191
تعداد مطالب : 112
تعداد نظرات : 41
تعداد آنلاین : 1